I Den Grønne Planet tager vi udgangspunkt i mål og værdier fra Den Styrkede Pædagogiske læreplan. Dette er både et lovgrundlag og et arbejdsredskab. På møder i husene tager vi udgangspunkt i DSP når vi drøfter hvorfor og hvordan, vi tilrettelægger læringsmiljøer for børnene. Vi arbejder løbende med "lokale" læreplaner således at læreplanen bliver et dynamisk og virksomt dokument som alle kender til og arbejder ud fra. I vedhæftede dokument kan du se et eksempel på en lokal læreplan. Vi evaluerer vores indsatser løbende og ændrer på læringsmiljøet, så det hele tiden er tilpasset børnenes behov. Evalueringen følger denne model:
1. Hvad gik godt/hvad kan vi gøre bedre?
2. Hvilke udfordringer fik vi øje på under pkt 1? Udfordringerne understøttes af indsamlet data, fx, praksisfortællinger, sprogtrappe eller andet.
3. Fokuspunkter. Vi finder frem til nogle fokuspunkter/mål som vi vil øve os på med i nærmeste fremtid.
4. Konkretisering, positioner og samspil.
Under dette punkt aftales de voksnes roller, positioner og samarbejde ifht det konkrete fokuspunkt/mål.
Når vi har øvet os, i en given periode, evalueres fokuspunktet.