Pædagogiske værktøjer

Pædagogiske værktøjer.

I den pædagogiske hverdag hvor vores værdigrundlag udspiller sig, forudsætter vi et stort pædagogisk engagement, faglig refleksion, et stærkt børnefokus og evner til at analysere og reflektere sig frem til hvordan hensynet til det enkelte barn kan tænkes ind i fællesskabet.

Samarbejdet mellem de voksne.

En vigtig forudsætning for at kunne omsætte værdigrundlaget til praksis, er samarbejdet mellem de voksne. At vi i Den Grønne Planet arbejder henimod en stærk ”vi-kultur”, hvor alle samarbejder og hjælper hinanden med at blive de bedste udgaver at sig selv. Det er yderst vigtigt at der er en klar rollefordeling mellem de voksne, og at det er med til at skabe ro, nærvær og forudsigelighed, både for børn og voksne.

For at kunne skabe et godt læringsmiljø forudsætter det:

En støttende og positiv relation mellem barn og voksen.

Den voksnes evne til at synliggøre rammer og forventninger.

De voksnes bevidsthed og parathed til at undersøge de relationelle og strukturelle forhold i praksis.

Normer og regler som anvendes og håndhæves af den voksne.

Udvikling i små fællesskaber.

De voksne arbejde selvstændigt med små grupper. Grupperne er sammensat ud fra børnenes konkrete læringsmål.

Organisering og samarbejde.

De voksne samarbejder om opgaven, og har et stærkt fokus på organiseringen således at der kan være nærværende tilgængelige voksne gennem hele dagen. Praktiske opgaver uddelegeres, tid til andet arbejde er ikke skemalagt.