Værdigrundlag

Værdigrundlag for Den Grønne Planet.

I Den Grønne Planet arbejder vi med at bygge et pædagogisk fundament. Vi er et nyt dagtilbud, 1 år på bagen, og der er mange dele af det pædagogiske arbejde som skal bygges op fra bunden, lige som et hus.

De styrkede pædagogiske læreplaner og Køge kommunes Dagtilbudspolitik, er naturligvis en forudsætning for vores arbejde.

Vores fundament tager udgangspunkt i en værdimæssig tilgang til arbejdet med børnene.

• I Den Grønne Planet har alle børn krav på kvalificeret pædagogik.
  • Børn anerkendes for deres væren, da det at være et barn har en værdi i selv.
  • Børn er mere ens end forskellige
  • Børn gør det bedste, de kan og lykkes de ikke med det, er det de voksne, der skal ændre kurs og gøre noget andet.  – ændre vores læringsmiljøer, tilpasse vores struktur til den givne børnegruppe.

Denne tilgang indgår i alle hverdagens facetter, lige fra legen på legepladsen til hverdagens rutiner som spisning – måltidsfællesskab / måltidskultur, garderobe og middagslur mm.

Det er de voksnes ansvar at have blik for det enkelte barns udvikling, se børnenes potentialer og give børnene, de bedste betingelser for udvikling.

Vi ønsker at alle børn udvikler sig til nysgerrige, selvstændige, tolerante og livsduelige voksne.

Det er også de voksnes ansvar at pædagogikken er så fleksibel, at der skabes deltagelse og udviklingsmuligheder for alle børn.

I Den Grønne Planet har alle børn ret til et godt børneliv og kvalificeret pædagogik. Børn gør altid, det bedste de kan. Det er de voksne som må handle anderledes for at støtte det barn, som befinder sig i en udsat position. Det gøres blandt andet ved at have et positivt fokus på barnet og barnets kompetencer.

Det er ikke barnet der er problemet, men barnet kan være i bestemte situationer, hvor det kan være udfordrende for ham/hende at agere i.

Alle børn kan udvikle sig positivt i det rette miljø og det er de voksne som har ansvaret for at skabe dette miljø.

Vi er født med en bevægelse, natur og udelivs profil, og vi lægger stor vægt på at børnene kender til årets gang i naturen, smager på alt det gode vi kan plante, tilberede og høste derude. Vi lægger også vægt på at lære børnene gode vaner til gavn for klima og miljø. Affaldssortering og nyt liv til det, vi egentlig ville have smidt ud, er også en byggesten i fundamentet.